Tuesday 24 September 2013

Cara masak pulut.....

Salam semua......topik kali nie pasal pulut...huahaha...FYI, dalam bnyk2 benda, pulut lh antara menu yang aku rasa mcm susah jer nk masak...xtau nape...rasa mcm ssh nk menjadi jerk...Terlebih santan jadi lembik...terkurang santan jadi mentah....isk3 xtau lh nape. Yang renyah tue rasa senang lah pula...tp yg org kata mudah nie susah lak bg aku...mcm2 aih...Kalu tanya org tua2...termasuklh mama aku, semua maen agak2 jer...tup2 da siap. Bila ditanya mcm mn nk tau santan tue banyak mana...mama pn jawab agak2 jer. Kalau hari raya...time nk masak ketupat tue, aku tolong balut jer...pulut nyer aku pas kat mama...Bertuah x mama aku? Bertuah kn2? So aku pn apa lg.....amik effort search kat internet jer...cari sukatan yang sesuai...Alhamdulillah jmpa dohhhh...xperlu agak2 dah...mekasih pada mereka yg share resipi pulut ok. Hakikat nyer....masak pulut nie lh yg paling senang....sekadar step 1.....step 2...dan step 3......Yang penting santan nyer...Nk tau apa step nyer? Meh ler sama2 kita belajar basic memasak @ mengukus pulut..huhuhu....for beginner mcm aku...zasssttttt....

Bahan2:
500g beras pulut
300ml santan pekat (Santan kotak lg senang)
300ml air
2tsp garam  (Sesedap rasa dan lemak)

Cara2:
1. Rendam pulut 2 ~ 4 jam (aku rendam 2 jam jer....xtahan godaan)
2. Basuh bersih. Kemudian satukan pulut, santan air dan garam dalm bekas loyang yg hendak dikukus
    (Aku alas dengan plastik supaya mudah nk keluarkan)
3. Kukus selama 30min...SIAP!

Kalau korang rajin boley lh buat kuih seri muka...pakai jer pulut nie utk lapisan bawah...senang kn? Aku jer yg rasa susah....Kali nie aku guna pulut yg dikukus tadi untuk digulung bersama serunding...Teringin lak nk makan pulut dengan serunding. Tapi kira advance sket lah coz aku buat ala2 SUSHI..kakakaka....maen gulung2....Alhamdulillah, menjadi juga. Yang pasti hasilnya tue habis di ngap oleh ahli keluarga....weheee~ ska2....Jom kita layan pictue yg comel tue....


No comments:

Post a Comment